Sunday, August 12, 2012

Ubahsuai Rumah (House Renovation) Untuk Kakitangan Kerajaan

Permulaan puasa pada tahun lalu membuka cerita baru bila kami sekeluarga terpaksa mengemaskan semua barang-barang dan berpindah bagi memberi laluan kepada ubahsuai rumah kami yang sekian lama tertangguh akibat masalah yang tidak dapat dielakkan.

Sebelum ini kami sukar mendapatkan kontraktor yang boleh menguruskan dari A hingga ke Z iaitu dari mula penyediaan documentation hinggalah kerja-kerja baikpulih rumah selesai. Ah Tong diperkenalkan kepada suami saya oleh seorang rakan yang juga sedang memohon pinjaman perumahan bagi tujuan ubahsuai rumah.

Kami bernasib baik bila jiran kami .. Kak Milah.. membenarkan kami tinggal di rumahnya yang terletak di hadapan rumah kami. Rumah Kak Milah telah setahun terbiar akibat kematian Suria warga Indonesia yang bertanggungjawab menjaga rumah tersebut.

Proses ubahsuai bermula pada minggu pertama August 2011. Kontraktor yang dilantik ialah Ah Tong yang telah diberi tanggungjawab menyelesaikan hingga tamat ubahsuai rumah kami.



Rumah asal yang akan diubahsuai
Proses bermula dengan kedatangan seramai 7 orang warga Indonesia. Diketuai oleh Kodir, mereka ini dari suku kaum Madura.Mereka akan menetap di rumah saya manakala kami sekeluarga berpindah ke rumah jiran yang kedudukannya bertentangan dengan rumah saya.

Team pertama yang tiba diketuai oleh Kodir dan kesemua mereka ialah dari suku kaum Madura Indonesia
Proses pertama ialah membuka ikatan pagar bagi memudahkan kerja-kerja meroboh dan memunggah pasir atau simen.


Sebahagian batu bata beserta pasir dan juga batu konkrit telah tiba. Lori membawa paket-paket simen kelihatan sedang menurunkan paket-paket simen

Kodir memberikan arahan

Lori dengan muatan pasir

Kerja-kerja menebang pokok rambutan dan pembersihan dilakukan bagi memudahkan penanaman cerucuk

Tanah digali untuk menanam cerucuk atau piling

Piling dilakukan bertujuan mengukuhkan kedudukan dinding dan kelihatan dalam gambar ialah luas kawasan baru yang akan ditambah

Kerja-kerja piling

Besi-besi untuk piling ialah untuk menambah kuat dinding dan kawasan yang ditambah
Seorang pekerja melakukan kerja pemotongan dawai

Besi-besi yang telah siap dipasang untuk menanam cerucuk

Konkrit akan dimasukkan kedalam lubang yang digali

Muaz menuang konkrit ke dalam acuan-acuan yang tersedia bagi penyedian bim
Bunting pakej ubahsuai rumah untuk kakitangan kerajaan digantung sepanjang jalan masuk ke rumah saya oleh kontraktor yang dilantik

Kebenaran dari Majlis Daerah Hulu Selangor mesti diperolehi terlebih dahulu sebelum ubahsuai dilakukan
Kerja-kerja ubahsuai semestinya mendapat kelulusan awal dari PBT. Semua proses ini diuruskan sepenuhnya oleh kontraktor kami. Proses keseluruhan hanya memakan masa lebih kurang 3 bulan meliputi urusan dengan Kementerian Perumahan, Majlis Daerah Hulu Selangor, Bahagian Penilaian hartanah, melantik pelukis pelan bangunan, perjanjian guaman dan lain-lain lagi.

Setelah semua urusan dokumentasi selesai dan mendapat kelulusan, kontraktor diberi tempoh 2 bulan untuk menyiapkan ubahsuai dan Alhamdulillah semuanya berjalan mengikut pelan.

Proses mengikat batu bata dilakukan sebelum dinding lama di bahagian dalam dirobohkan

Terdapat beberapa kumpulan yang terlibat dalam proses ubahsuai rumah saya iaitu kumpulan pertama terdiri dari 7 orang (yang kemudian bertambah kepada 8 orang) pekerja Indonesia yang melakukan kerja-kerja asas iaitu menanam cerucuk, memecah lantai, dinding, memasang kerangka bumbung, memasang genting dan mengikat batu-bata serta plaster dinding. Hampir 90 peratus dari struktur asal rumah saya dirobohkan dan diganti baru.

Kumpulan ke dua terdiri dari 4 orang diketuai oleh seorang berbangsa Cina (saya telah lupa namanya) yang bertanggungjawab dalam memasang tile lantai, bilik air, dapur dan balkoni.

Kumpulan seterusnya ialah mereka yang bertanggungjawab bagi pendawaian semula keseluruhan elektrik di rumah saya. Bagi urusan pendawaian ini saya melantik kontraktor tambahan yang terdiri dari team Pak Usu saya iaitu Pak Usu Ali kerana banyak tambahan yang ingin saya lakukan kemudiannya tidak termasuk dalam perjanjian asal. Team pertama didatangkan dari Seremban oleh kontraktor saya.
Kehadiran Indah Water bagi mengosongkan tangki kumbahan

Kerja-kerja pengosongan tangki kumbahan dilakukan oleh pekerja Indah Water
Kumpulan seterusnya ialah dari syarikat di Kepong yang bertanggungjawab bagi memasang siling. Pemasangan siling dilakukan di semua bahagian termasuk bilik air dan dapur.

Kerja-kerja mengecat dilakukan oleh kumpulan dari Seremban yang terpaksa bermalam di rumah saya beberapa hari bagi menyudahkan kerja-kerja mengecat. Apa yang melucukan sepanjang tempoh mengecat, seorang rakan mereka terpaksa dikuarantin di bilik lain kerana dengkurnya terlalu kuat dan mengganggu rakan-rakan lain. Disebelah malam kebiasaannya mereka akan keluar ke bandar Rawang mulanya mencari panggung wayang dan ingin berkaraoke tapi ketika itu tiada panggung wayang kecuali hanya satu panggung yang menayangkan cerita Tamil dan untuk berkaraoke juga tidak banyak pilihan seperti sekarang. Akhirnya mereka tidur awal setelah selesai makan di bandar Rawang.

Untuk pemasangan gril, kumpulan ini didatangkan dari Seremban dengan kerja-kerja welding dilakukan di sana setelah ukuran awal diambil. Setelah siap dicat, gril tersebut dibawa dengan lori dan dipasang di semua tingkap dan pintu. Begitu juga pemasangan cermin tingkap dan pintu. Ukuran awal telah diambil bagi tujuan tempahan dan hanya dipasang sebaik tiba.

Akhir sekali ialah pemasangan kabinet dapur oleh syarikat yang dilantik dari Seremban. Hebat insan ini sebab hanya dia seorang yang melakukan kerja-kerja pemasangan.
Muaz meniti di atas bim pada ketinggian 10 kaki tanpa rasa takut

Empat tiang utama yang telah siap dipasang.

Proses mengikat batu batu yang hampir selesai

Sentuhan terakhir sebelum menaikkan kerangka bumbung

Keseluruhan bumbung lama dirobohkan dan diganti baru

Pemasangan kerangka bumbung yang hampir siap

Kerja-kerja memasang genting bermula

Bergotong royong memasang genting

Kerja pemasangan genting dipercepatkan untuk mengelakkan pekerja basah ditimpa hujan ketika enak dibuai mimpi di malam hari!

Pemasangan genting di bahagian hadapan yang hampir siap

Pemasangan genting di peringkat akhir

Kerja-kerja mengemaskinikan pemasangan bumbung sedang dilakukan


Tinjauan dilakukan bagi memastikan tiada kebocoran

Pada 15 September 2011 pertama warga Indonesia seramai 8 orang mula meninggalkan rumah saya kerana tugas mereka telah tamat. Tugas mereka ialah melakukan piling, mengikat batu serta plaster serta menaikkan bumbung rumah. Sebuah van pekerja mengambil mereka pulang pada jam 1.30 tengahari. Saya berterimakasih di atas segala sumbangan yang telah mereka berikan.

Kumpulan pertama bersedia meninggalkan rumah saya setelah selesai tugas


Terima kasih



Van membawa mereka pulang untuk tugasan di tempat lain



Pendawaian elektrik dilakukan oleh 2 kontraktor


Kerja-kerja meratakan tanah sebelum memasang pagar
Memantapkan tebing bukit
Tanah ditambah agar tidak terlalu curam bagi mengelak tebing runtuh


Mengecat tembok bakal dilakukan oleh insan ini dan rakannya yang berpengalaman selama 15 tahun
Pasukan terakhir yang tinggal bagi kerja-kerja mengecat
Kedudukan rumah saya di atas bukit membolehkan saya menikmati pemandangan yang menghijau
Kerja-kerja mengikat pagar mula dilakukan 

Pemasangan pagar sementara sebelum diganti tembok batu

Bahagian ruang tamu yang siap dicat

Bilik air di bilik utama

Bilik utama

Bilik anak lelaki saya

Sebahagian ruang tamu

Bilik anak gadis saya

Sebahagian ruang dapur
Saya telah kehilangan banyak gambar-gambar seperti pemasangan jubin, siling, pendawaian elektrik, pemasangan gril dan tingkap serta kerja-kerja mengecat akibat hard disk yang corrupt. Seandainya ia dapat saya perolehi dari sumber lain akan saya uploadkan kemudian.
Team mengecat adalah team terakhir yang memberi sentuhan

Pemasangan kipas dilakukan oleh team Pak Usu Ali

Rumah saya di waktu malam

Rumah yang siap di cat
Antara tetamu yang hadir semasa doa selamat memasuki rumah baru
 Kami berpindah secara rasminya ke rumah baru kami pada 1 Oktober 2011. Ia disusuli dengan majlis doa selamat serta tahlil yang kami lakukan tidak lama selepas itu. Ucapan ribuan terima kasih kepada jiran-jiran, rakan-rakan serta ahli keluarga yang hadir.
Bacaan doa diketuai oleh En Azhar (berbaju hitam dan bersongkok putih)

Antara tetamu wanita yang hadir

Dibahagian tepi rumah kami dapat melihat view yang menghijau...

Bahagian hadapan

Sebahagian kaum keluarga yang menyumbang tenaga bagi majlis doa selamat dan tahlil

Jiran rapat - dari kanan - kak Zuraida, Leha, Kak Eton dan Kak Ros. Terima kasih sudi datang..
 Bagi mereka yang berminat untuk melakukan ubahsuai dan tidak mahu melalui proses dokumentasi yang rumit boleh hubungi saya di talian 019-6053576 untuk mendapatkan maklumat yang lebih jelas.

27 comments:

  1. UBAHSUAI RUMAH area kajang, bangi, cheras, serdang, puchong, subang, shah alam, kepong, nilai, ampang, gombak (Selangor/KL) Sambung dapur, parking, ikat batu, pasang tile, mengecat, plaster, plaster siling, kayu, meja dapur/table top, paip DLL. Hubungi: 0182233854 khaidir click → FACEBOOK atau → BLOGGER

    ReplyDelete
  2. Ubahsuai rumah dan hiasan dalaman area melaka..pakej istimewa untuk kakitangan kerajaan yang ingin buat pinjaman..
    -tanpa bayaran dahulu
    -kelulusan segera
    -loan up from 70k-200k bagi yang layak.
    sebutharga dan lawat tapak percuma!!!.
    sila hubungi rizal( 0166532772)
    untuk keterangan lanjut..:-)

    ReplyDelete
  3. Assalam..sesiapa yang berminat untuk membuat renovation rumah,tiles,kabinet dapur,mengubahsuai kiosk,kedai-kedai atau booth pameran (semua dlm 1) hehe..harga berpatut-patut di area melaka,seremban,kl dan selangor boleh jenguk2 kat blog saya..Zul-0196300136/zulsweethome28@gmail.com atau ke blog saya- shrenovation.blogpsot.com....Jangan lupe follow blog ye..Terima kasih

    ReplyDelete
  4. Salam Puan, Boleh saya dptkan no telefon contractor puan nie?

    ReplyDelete
  5. Dapatkan dana pembiayaan peribadi ukhwah-i dengan interest serendah 4.35-4.65% untuk membiayai kos ubahsuai rumah, pinjaman maksimum 10 tahun bayaran balik. hubungi saya di 0199563626 (whatsapp) =)

    ukhwahcash2u.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Hello, saya Encik Stahl, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberi pinjaman wang kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman.
    Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga jangka masa yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda.
    Jadi hubungi kami hari ini oleh E-mel: stahlchristianloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  8. We offer the best tinted film price with highest quality. Sun Ice Tinted Workshop located at No.25A, Jalan PP 2/5, Taman Putra Prima, 47100 Puchong, Selangor, Malaysia. Contact us for free Quotation at 03- 8066 4432 / 018-257 2826. Sun Ice Tinting Supplies offer various type of tinting film, window film, glass film, solar window film and including tinted Roll, Tinted Tools and Tinted Percut. W/site : www.sunicetint.com.my

    ReplyDelete
  9. Perlukan kontraktor yang mesra pelangan? Pengalaman dalam bidang pembinaan dan pengubahsuai dalaman dan luaran? Berpengalaman sebagai konsultan dan perunding? Memerlukan sebut harga dan spesifikasi yang terperinci? Berdaftar dengan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia? Harga yang berpatutan dan qualiti kerja yang tinggi? Kami ada kriteria tersebut.

    Perkhidmatan meliputi pengubahsuaian rumah dan pejabat, rekabentuk dalaman, pendawaian, plumbing, perabot dan penyelengaraan.

    Kawasan berperasi di Melawati, Ampang, Cheras, Ukay Perdana, Bukit Indah dan sekitar Kuala Lumpur.

    Untuk perkhidmatan yang terbaik tanpa memeningkan kepala pelangan, sila hubungi saya di talian dibawah.

    Ari - 017 8767396
    Man At Work Construction

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Assalam ..silah hubungi sy untuk kerja2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti pasang tile.menambah dapur,siling plaster,buat prch,wayaring,plumbing,waterprfing,pasang grill dan owning,autogate,pagar ,landskap dan kolam ikan simen ferro,bumbung ,dan keje2 civil lainnya. Terbuka untuk daerah bangi ,kajang,putrajaya,serdang,cheras,puchong,dan nilai. Silah hubingi sy d no 0192945179 or wssp 01129110298 (amir)

    ReplyDelete
  12. Assalam ..silah hubungi sy untuk kerja2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti pasang tile.menambah dapur,siling plaster,buat prch,wayaring,plumbing,waterprfing,pasang grill dan owning,autogate,pagar ,landskap dan kolam ikan simen ferro,bumbung ,dan keje2 civil lainnya. Terbuka untuk daerah bangi ,kajang,putrajaya,serdang,cheras,puchong,dan nilai. Silah hubingi sy d no 0192945179 or wssp 01129110298 (amir)

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum puan... boleh saya tahu no tel syarikat yg uruskan ubahsuai rumah puan ni... terimakasih...

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum puan... boleh saya tahu no tel syarikat yg uruskan ubahsuai rumah puan ni... terimakasih...

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum puan... boleh saya tahu no tel syarikat yg uruskan ubahsuai rumah puan ni... terimakasih...

    ReplyDelete
  16. Amanda Firma Pinjaman, Sebagai sebahagian daripada berterusan promosi Krismas dan Tahun Baru, Kami sedang Menawarkan pinjaman peribadi, Perdagangan dan peribadi kepada bakal pemohon memerlukan pinjaman segera pada kadar faedah 2%.
    Mengapa tunggu, adakah anda memerlukan wang dengan segera? Kami mempunyai wang untuk pinjaman anda.
    Perkhidmatan pinjaman kewangan kami 100% dijamin.
    Mohonlah sekarang dan menyertai beribu-ribu pelanggan yang berpuas hati.
    E-mel: amandarichardson686@gmail.com atau amandaloans@qualityservice.com

    ReplyDelete
  17. Amanda Badan Kredit adalah satu-satunya yang benar pemberi pinjaman online karena saya mendapat pinjaman saya dari mereka.
    Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk memperingatkan semua orang di sini untuk berhati-hati dari semua pemberi pinjaman pinjaman yang menimbulkan menjadi nyata. Mereka semua penipuan dan palsu dan niat mereka adalah untuk merobek Anda dari uang Anda sulit diperoleh.
    Setelah saya bertemu dengan persyaratan dan kondisi perusahaan, pinjaman saya disetujui dan saya sangat mengejutkan, itu ditransfer ke rekening bank saya dalam waktu kurang dari 24 jam.
    Anda dapat menghubungi Ibu Amanda melalui emailnya amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi saya di email saya rasheedamuhammad10@gmail.com
    Aku ingin kau menjadi penerima manfaat dari tawaran pinjaman nya.

    ReplyDelete
  18. Salam... saya baru pas reno rumah saya... area paya rumput melaka... ruma semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan...
    Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit for dry kitchen (agak luas), kitchen top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kemas... if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh bg alamat contractor tak n phone no. Saya pun rumah area p.rumput tu

      Delete
  19. Hello,
    Adakah anda memerlukan bantuan dan bosan dengan kecewa ?. PINJAMAN DLF komited kepada dasar peluang yang sama dan pembangunan dasar positif, menyediakan perkhidmatan kewangan pakar kami kepada semua orang. Kami menawarkan pelbagai pinjaman kepada syarikat-syarikat, perniagaan kecil dan perusahaan, serta pengguna individu. pakej pinjaman kami boleh sama ada panjang atau jangka pendek, pada pilihan yang anda inginkan. Kami menawarkan semua jenis pinjaman seperti, perniagaan, penyatuan hutang pendidikan dan pinjaman pelaksanaan projek.

    Adakah anda telah dinafikan pinjaman oleh bank anda, bagaimana untuk membayar bil anda yang seterusnya, Perlu pinjaman projek, pengembangan perniagaan pinjaman? Jika anda tidak mempunyai bayaran muka, kredit buruk, atau banyak hutang mungkin, kita boleh mencari program yang sesuai untuk memenuhi keperluan khusus anda! Bagi apa jua tujuan anda memerlukan pinjaman, sama ada perniagaan, peribadi, atau penyatuan hutang, DLF Loans, akan menawarkan jumlah pinjaman khusus anda pada kadar faedah yang sangat rendah. DLF Pinjaman telah berkhidmat banyak perniagaan, organisasi dan individu-individu, dalam mencapai impian masing-masing dengan memberikan pinjaman dengan berkesan tanpa CAGARAN untuk hanya 2% KADAR. E-mel: info.dlfloans@gmail.com

    HUBUNGI KAMI SEKARANG
    E-mel: info.dlfloans@gmail.com
    DLF PINJAMAN

    ReplyDelete
  20. ASSALAMUALAIKUM TUAN/PUAN, KAMI KONTRAKTOR RENOVATE RUMAH DAN BUAT RUMAH AREA SELANGOR TERUTAMA LEMBAH KLANG, KERJA BERMUTU DAN ADA WARANTY INSHA ALLAH, BOLEH HUBUNGI 0122528706 EN.MAT UNTUK SITE VISIT DAN QUOTATION, TERIMA KASIH.

    ReplyDelete

  21. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kreditan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  22. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BORROWERS APPLICATION DETAILS


    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

    ReplyDelete
  23. untuk ubahsuai pinjaman kerajaan, bagaimana proses. ada sesiapa yg boleh bantu sy bagaimana caranya.

    ReplyDelete
  24. Jangan gunakan semua ini Lender Money Swasta here.They terletak di, Ghana, Turki, Perancis dan Israel Nama saya Risna Susanti, saya sedang warganegara Malaysia. Adakah anda telah mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi atau perniagaan segera? Hubungi Puan Joyce dia membantu saya dengan pinjaman sebanyak $ 800,000 beberapa hari lalu selepas telah scammed daripada $ 12.000 dari seorang wanita yang mendakwa dirinya sebagai pemberi pinjaman pinjaman tetapi saya mengucapkan terima kasih kepada Tuhan hari ini bahawa saya mendapat pinjaman saya bernilai $ 800.000.Feel hubungi syarikat untuk service.This kewangan tulen adalah alamat mereka sebenar e-mel: joycerolandloancompany@gmail.com »} untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam risnasusanti247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 800,000

    ReplyDelete
  25. Hello

    Adakah anda memerlukan pinjaman yang selesa untuk kepuasan anda? Kadar pinjaman tawaran @ 2% kadar faedah boleh didapati untuk peminjam tempatan dan antarabangsa. Kami disahkan, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik kami bekerjasama dengan pelanggan kami.
    Hubungi kami melalui e-mel: larryellisonfinance@gmail.com

    PERMOHONAN PINJAMAN

    NAMA PERTAMA: ................................
    JANTINA: .........................
    STATUS AWAM: ...........................
    ALAMAT: ................................
    CITY / ZIP: .................
    NEGARA: .................
    UMUR: ............
    JUMLAH DIPERLUKAN AS PINJAMAN: ..............
    PINJAMAN TEMPOH: ...............
    PENDAPATAN BULANAN: .............
    PEKERJAAN: ............
    TUJUAN PINJAMAN: ...........
    No. Telefon Aktif: .............

    E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

    Encik Larry Ellison

    ReplyDelete
  26. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BORROWERS APPLICATION DETAILS


    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

    ReplyDelete