Friday, June 26, 2009

Disebalik Kematian Micheal Jackson



Saya terperanjat bila pagi ini mendapat berita mengenai kematian penyanyi pop terkemuka Micheal Jackson. Ramai yang turut merasai kesedihan dengan berita ini termasuklah saya. Sewaktu hati saya sayu melihat berita-berita kematiannya di saluran CNN saya terfikir sejenak betapa hebatnya ciptaan Allah ini. Allah menciptakan dalam jiwa kita rasa kasih dan sayang rasa sedih sayu, simpati dan sebagainya tanpa mengira warna kulit, bangsa, agama atau pun negara. Seperti kematian Micheal, kematiannya bukan sahaja dirasai oleh mereka yang sebangsa atau seagama tapi tempiasnya turut kita rasai. Walhal dia tidak pernah mengenali saya meskipun saya mengenalinya disebabkan popularitinya. Saya membesar seiring dengan perkembangan kariernya dan menghargai sumbangannya terhadap manusia sejagat.
Kenapa saya sedih?

a) Kerana saya menghargai sumbangannya
b) Kerana saya melihat liku-liku kesukaran yang dihadapinya satu persatu
c) Kerana kekecewaannya menerima dirinya sendiri
d) Kerana melihat ramai yang menyayanginya
e) Sifatnya yang menghargai peminatnya
f) Kerana saya mendapat tahu dia seorang Islam



Saya menjadi insaf dengan sifat-sifat kurniaan Allah swt ini. Pengalaman di Jepun dimana saya dan suami serta anak-anak tinggal di kawasan yang dihuni hanya oleh rakyat Jepun dan tiada rakyat Malaysia membolehkan kami hidup atas sifat kasih sayang ini. Kami menyayangi rakan-rakan warga Jepun selain sebuah keluarga Jepun yang menjadi ibu, ayah, abang, kakak dan adik kami serta anak-anak buah kami. Waktu ingin berpisah, semua kami menangis bagaikan darah daging sendiri!
Saya dan suami serta seorang teman dari Perancis turut bersedih tatkala mahu berpisah kerana rakan saya itu ingin meneruskan misinya mengelilingi dunia dengan menggunakan traknya. Sepanjang beberapa bulan di Malaysia dia menghabiskan masa 3 minggu bersama kami setiap hari menjadikan kami akrab. Indahnya ciptaan Allah itu. Kami tiada ikatan persaudaraan bahkan dia seorang yang tiada agama tapi Allah tetap menjadikan rasa kasih sayang itu wujud dihati setiap manusia. Bagitu juga yang terjadi kepada seluruh insan dimuka bumi ini.
Namun satu persoalan oleh suami saya...Kenapa ada orang sanggup membunuh? Saya termenung memikirkannya!

No comments:

Post a Comment